VG3 PÅBYGG TIL GENERELL STUDIEKOMPETANSE

Dette er aktuelt for deg som ønsker generell studiekompetanse etter VG1 og VG2 på yrkesfag. Kurset bygger på videregående trinn 1 (VG1) og videregående trinn 2 (VG2) i fra yrkesfaglige utdanningsprogram, og gir grunnleggende kompetanse for studier på universiteter og høyskoler. Vær klar over at noen universitet- og høyskolestudier stiller krav om fag ut over generell studiekompetanse. Dette dreier seg vanligvis om fag fra programområdet for realfag (matematikk, fysikk, kjemi, biolog).

Fellesfag (26 timer per uke):

Programfag (5 timer per uke):

Du må velge ett programfag:

VG4 PÅBYGG TIL GENERELL STUDIEKOMPETANSE

Dette tilbudet er for deg som har oppnådd eller er i ferd med å få en yrkeskompetanse med eller uten fag- og svennebrev. Det betyr at du går på skole et fjerde år for å få generell studiekompetanse. Du kan søke om Vg4 påbygg til generell studiekompetanse før du har fullført din yrkeskompetanse, men du oppnår ikke studiekompetanse før du har skaffet deg en formell yrkeskompetanse som beskrevet over.

Dette utdanningsløpet har færre timer og fag enn Vg3 påbygg til generell studiekompetanse. Her har du 23 timer med fellesfag i uken, som består av 10 timer norsk, 5 timer matematikk 2P-Y, 3 timer naturfag og 5 timer historie. Vi forsøker å legge til rette for at du vil kunne ha en undervisningsfri dag i uken. Ta kontakt med skolen om du har spørsmål rundt dette.

Påbygging til generell studiekompetanse er et teoretisk skoleår og setter krav til egeninnsats. Det betyr at du bør ha evne og lyst, samt språklige forutsetninger, til å arbeide med teoretiske fag.

Fellesfag (26 timer per uke):