Hvorfor har vi skolepenger?

Norheim VGS mottar som friskole kun 85% av tilskuddssatsen fra Udir, og elevene må derfor betale noe av de resterende 15% som skolepenger.

Hva koster det?

For skoleåret 2024/2025 er skolepengene kr 1650 per måned (betales i 10 måneder).

Skolepengene dekker:

• Undervisning

• Læremiddel (lærebøker, utstyr, Office 365)

• Treningskort på PULS Oasen (forbehold om endringer)

• Skolebygg og fasiliteter

• Kopier og administrasjonsutgifter

• Spaniatur/skoletur

• Bli kjent-tur i starten av skoleåret og andre ekskursjoner

Skolen kan i tillegg til skolepengene kreve:

• Utgifter til kost på overnattingsturer på til sammen maksimalt kr 1000,- pr skoleår

• Elevene selv holder personlig utstyr som penn, papir, notatbøker, kalkulator, linjal, hodetelefoner m.m.

(Vg1 Bygg og anlegg får kjøpe en utstyrspakke med alt de trenger tilsvarende utstyrsstipendet).

Hva med deltidselever?

Deltidselever betaler enten 50 % eller 75 % av skolepengene. Er deltidsandelen over 75 %, regnes skolepengene som for en vanlig fulltidselev.

Ut fra deltidsandelen, rundes det alltid oppover. Se tabell for detaljer.

Hva med fritak?

Dersom du har problemer med å klare å betale skolepenger kan du ta kontakt med skolen og søke om reduksjon eller fritak av skolepenger. Send søknad post@norheim.vgs.no

Skolepenger inkluderer bl.a. lærebøker og skoleturer.

Søskenmoderasjon

Det gis søskenmoderasjon på 50 % for én av dere dersom du har søsken som er elev hos oss samtidig som deg.

Se også lånekassen sine sider med informasjon om stipend og lån for videregående opplæring.