Trygt og godt skolemiljø

Alle har rett til trygt skolemiljø

På Norheim VGS har vi som mål at alle skal trives og ha det godt på skolen. Vi ønsker å jobbe strukturert og målrettet for å trygge skolemiljøet for alle og derfor har vi utarbeidet en handlingsplan for skolen vår.

Alle ansatte har plikt til å følge med, gripe inn og varsle når elever opplever utrygt skolemiljø. Videre skal skolen undersøke og sette inn tiltak i samarbeid med elev og foresatte. Det er også krav til dokumentasjon i prosessen. Les mer i vår handlingsplan i linken under.

Hvordan varsle dersom du eller noen andre ikke har det bra

Hvis du ikke har det bra på skolen, må du eller foreldrene dine melde fra til kontaktlærer eller andre som arbeider ved skolen. Dette kan både gjelde dersom du opplever mobbing eller krenkelser, og hvis du ikke trives av andre grunner. Når du melder fra om dette, skal skolen straks ta tak i saken, og skolen skal gjøre det den kan for å forsikre seg om at du igjen får et trygt og godt skolemiljø.

Selv om alle ansatte skal følge med på hvordan alle elever har det, hender det dessverre at de ikke får med seg alt. Derfor er det viktig at du melder fra hvis du tror en medelev ikke har det trygt og godt skolen. Ved å melde fra, hjelper du både medeleven og klassemiljøet.

Det skal aldri finne sted at elever føler seg utrygge på grunn av lærere eller andre ansatte på skolen, og det er viktig at du melder fra straks dersom du opplever dette. I disse tilfellene har skolen en skjerpet aktivitetsplikt, og rektor skal varsle skoleeier og følge opp saken.

De aller fleste gangene mobbing og plaging skjer, finner skolen gode løsninger sammen med elevene og foreldrene. Hvis det ikke blir bedre, eller hvis du mener tiltakene ikke er gode nok, kan du melde saken til Statsforvalteren i det fylket du bor i.