Sjekk ut om du kan få stipend

Du søker om stipend på Lånekassen sine sider.

Informasjon fra nettsidene til Lånekassen:

Alle som går på videregående skole, kan få stipend fra Lånekassen.

Du må ha en studieplass før du søker. De fleste får bare utstyrsstipend, men noen får også borteboerstipend og inntektsavhengig stipend.

Stipend skal ikke betales tilbake

Stipend er ikke det samme som studielån, som studenter i høyere utdanning får. Stipend er penger du får og ikke må betale tilbake.

Unntaket er hvis du får utbetalt mer stipend enn du har rett til. Da må du betale tilbake det du har fått for mye. Det kan for eksempel skje hvis du slutter midt i skoleåret.

Vanlige stipend

Utstyrsstipendet skal bidra til å dekke det du trenger av utstyr på den linjen du tar, som for eksempel PC eller kokkeklær. Hvor mye du får, er avhengig av hvilken linje du tar. Alle har krav på stipendet, men du må huske å søke.

Det finnes også stipend for deg som ikke kan bo hjemme, har lang reisevei til skolen eller kommer fra en familie med lav inntekt. Du må oppfylle bestemte vilkår for å få slike stipend.

Ungdomsrett

De fleste som tar vanlig videregående skole etter ungdomsskolen har ungdomsrett.

Søknadsfrist

Husk at du må ha en studieplass før du søker. Det er samme frister for alle stipendene.

• 15. november for hele året eller bare høstsemesteret

• 15. mars for vårsemesteret