Ønsker du å bli lærer, sykepleier, sosionom, økonom, ingeniør, jurist, lege eller kanskje et annet yrke som krever høgskole eller universitet? Ved Norheim VGS tilbyr vi studiespesialisering. Studiespesialisering gir deg generell eller spesiell studiekompetanse og åpner dørene til mange yrker.

Dette er valget for deg som ønsker å satse videre på utdanning ved høyskole eller universitet etter videregående, i Norge eller utlandet. Studiespesialisering består av fellesfag og programfag. Vi legger til rette for at du skal få den beste oppfølgingen for å nå dine mål!

På VG1 kan du velge praktisk eller teoretisk matematikk, og du velger fremmedspråk (spansk) etter hvor mye spansk du har på ungdomsskolen. I VG2 og VG3 kan du velge mellom programområdene “realfag” og “språk, samfunnsfag og økonomi”. Hos oss på Norheim VGS kan du velge mellom mange forskjellige programfag på VG2 og VG3. Du får god hjelp og veiledning når du skal velge mot slutten av VG1.

Fagvalg på VG1 (33,5 timer per uke)

Fellesfag med halvårsvurdering:

Fellesfag med sluttvurdering:

Fagvalg på VG2

Fellesfag (18,5 timer per uke)

Fellesfag med halvårsvurdering:

Fellesfag med sluttvurdering:

Felles programfag (10 timer per uke)
Når du skal begynne i VG2, må du begynne å tenke på hvilken retning du ser for deg etter Norheim VGS. Nå må du velge 10 timer ( dvs. 2 ulike fag) fra ett av programområdene:

• Realfag
• Språk, samfunnsfag og økonomi

Valgfrie programfag (minst 5 timer per uke)
I tillegg må du velge 5 valgfrie programfagstimene fra enten:
– ditt eget programområde eller
– et annet programområde fra studieforberedende utdanningsprogram

Har du for eksempel valgt to realfag, kan du blant annet velge et fag fra annet programområde som ditt tredje programfag.

Tilleggskrav ved valg av matematikk R1
Når du velger programfaget matematikk R1 må du i tillegg velge et programfag på 5 timer fra studieforberedende utdanningsprogram.

Kristendomskunnskap I + II
Dette fellesfaget som du har på Vg1 og Vg2 kan erstatte det valgfrie programfaget på 5 timer.

Fagvalg på VG3

Fellesfag (16 timer per uke)

Felles programfag (10 timer per uke)
På Vg3 fortsetter du med minst 10 timer fra det programområde du valgte på Vg2.

Valgfrie programfag (5 timer per uke)
De 5 valgfrie programfagstimene kan du velge fra enten:
– ditt eget programområde eller
– et annet programområde fra studieforberedende utdanningsprogram

Fremmedspråk:
Elever som fullfører 10. årstrinn uten annet fremmedspråk enn engelsk må ha spansk I+II på VG1, VG2 og VG3. Timetallet til valgfrie programfag i videregående opplæring blir av denne grunn redusert.

Du finner Norheim VGS på www.vilbli.no

Programfag på Norheim VGS

Programområde for språk, samfunn og økonomi:

Entreprenørskap 1  + Entreprenørskap 2 **

Psykologi 1  + Psykologi 2 **

*Disse fagene kan kun velges av elever på Vg3 som har hatt det grunnleggende faget fra før.
** Tilbys annet hvert år .
Vi tar forbehold om at det kan bli endringer hvert år etter hvor mange elever som velger fagene. Ta kontakt for mer informasjon.